Jydske Vestkysten Bedemand

Nyt begravelsesfirma slår på, at det vil holde prisen nede

AF: HENRIK KRUSE

Publiceret 11. oktober 2018 kl. 12:35 | Opdateret kl. 12:41

- Vi vil have et firma, der sætter pris på omsorg, åbenhed og ærlighed, siger bedemand Helene Knudsen, der sammen med sin mand Sten Mathiesen, står bag Syd og Sønderjysk Begravelsesfirma i Vamdrup, der åbnede den 1. september. Foto: Søren Gylling

Vamdrup har fået et nyt begravelsesfirma, der slår på omsorg og faste lave priser, der kan konkurrere med internetbegravelser. - Det tror vi, at der er et marked for. Samtidig er det noget, vi brænder for. Vi er ikke bare rebeller, siger bedemand Helene Knudsen.

Vamdrup: Der er ingen udgifter til lokaler. Forretningen kører fra privatadressen, og så handler det om at tage ansvar for prisen, lyder det fra bedemand Helene Knudsen. Den 1. september åbnede Syd og Sønderjysk Begravelsesfirma i Vamdrup, og firmaet har stort fokus på, at prisen skal holdes nede, hvilket det understreger med sloganet "Fordi vi synes, arven skal blive i familien".

Ægteparret Sten Mathiesen og Helene Knudsen står bag begravelsesfirmaet. Han har tidligere været bedemand, og hun har arbejdet som sygeplejerske i 20 år, og inden de startede op, har hun fulgt i hælene på sin mand.

- Det er lidt tabubelagt at diskutere pris, når det handler om begravelser. Det er jo heller ikke prisen, der fylder mest, når du står i situationen. Men vores oplevelse har været, at når folk efterfølgende fik regningen, så blev de lidt fortørnet. Det er ikke gennemskueligt, hvad prisen er. Måske har man fået en pris, men så kommer rustvognskørslen oveni, og det koster ekstra at blive lagt i kiste. Vi vil have et firma, der sætter pris på omsorg, åbenhed og ærlighed, siger Helene Knudsen, der har været hjemmesygeplejerske og arbejdet i lægepraksis. Og det er blandt andet den sygeplejefaglige vinkel, hun slår på - ud over at prisen skal holdes nede.

Bedemand Helene Knudsen

Ægteparret Sten Mathiesen og Helene Knudsen står bag Syd og Sønderjysk Begravelsesfirma: . Foto: Søren Gylling

Ikke bare rebeller

- Vi synes, der er behov for, at der kommer mere omsorg ind i bedemandsverdenen. Det er jo sådan, at alle kan blive bedemand i dag. Folk er i en sårbar situation, og det skal vi tage alvorligt. Den del bliver nogle gange nedprioriteret, og det handler mere om forretning. Så var det min mand og jeg tænkte, at det kunne vi gøre bedre. Eller i hvert fald anderledes, siger Helene Knudsen.

Ifølge den nye bedemand kan prisen holdes nede blandt andet fordi, de driver forretningen fra privatadressen i Vamdrup, så der ikke er udgifter til lokaler, og så er der ingen andre på lønningslisten end dem selv.

- Vi er faktisk billigere end de der internetbegravelser. Vi ligger et par tusind kroner under, og samtidig får du en lokal bedemand. Det tror vi, at der er et marked for. Samtidig er det noget, vi brænder for. Vi er ikke bare rebeller, siger Helene Knudsen, der er overbevist om, at deres lokale forankring tæller på plusside.

- Vi skal ikke have et dyrt butikslokale. Der er kun én til at betale for lokalet, og det er pårørende til den afdøde. Vi skal kunne parkere rustvognen og have plads til kisterne, men alt andet arbejde foregår andre steder for eksempel hjemme hos de pårørende eller på sygehusets, siger Helene Knudsen.

Udgangspunktet er Vamdrup, og forretningen dækker hele Syd- og Sønderjylland, men fokus bliver en radius af 100 kilometer fra Vamdrup